Att skjuta sin egen fot

22 april 2009 at 21.55 (Fildelning, Film, Musik, Piratpartiet, Politik, spectrial) (, , , , , , , , , , , , , , )

Eller att bita den hand som göder en, skulle man också kunna kalla det. Enligt en färsk, norsk undersökning så köper nämligen de som fildelar illegalt 10 gånger så mycket musik som de som inte fildelar illegalt. De som laddar ned från t.ex. The Pirate Bay använder även i större utsträckning t.ex. Itunes.

Detta är långt ifrån den första forskningen som tyder på samma sak, men gissningsvis kommer inte heller denna gång resultaten att övertyga politiker och upphovsrättsivrare.

Det har skrivits spaltkilometer om domen mot personerna bakom The Pirate Bay och stöd kommer från de mest skilda håll. Men inte heller dessa resultat kommer inte göra att MAFIAAn börjar se fildelning som reklam, utan de kommer såklart fortsätta att ge sig på fildelare och fildelningssidor på Internet. De skjuter sig själva i fötterna och skapar fler ovänner än vänner.

Det är ju dessutom även så att om en artist eller en film inte fildelas, så köps den inte heller. Snacket i fikarummet om nya bandet, eller nya filmen uteblir. Med ett mer och mer digitaliserat och internetionaliserat samhället kommer underhållningsbranschen i framtiden vara beroende av sociala nätverk, och i förlängningen fildelarna.

Det enda som kan förhindra fildelningen är att det kommer bra, och då menar jag The Pirate Bay-bra, legala tjänster för kulturkonsumerande. Spotify är en bra start, och når nästan ända fram. Tag bort rättighetskniven från Spotifys strupe och skapa liknande tjänster för film! De filmtjänster som finns i dagsläget är ju rena förolämpningen. Jag säger som Matrin Thörnkvist, i en f.ö. oerhört läsvärd artikel. Upphovsrättsmaffian försöker:

”[…] envetet [att] till varje pris [fortsätta] producera och bedriva lobbyarbete för vagnar till hästar när kunderna vill köra bilar eller ännu hellre åka kollektivt i moderna snabbtåg.”

Man måste helt enkelt förändra sig, när verkligheten förändrar sig. Att med juridik ge sig på sina kunder måste vara det sämsta PR-trick en bransch någonsin kommit på. Har de ingen PR-avdelning på Warner?

Att skjuta sig själv i foten

Det aktuellaste i raden av dumheter mot friheten på Internet är EUs telekompaket. En samling lagar i förlängningen kan stöpa om Internet till ett kabel-TV-liknande tjänstenätverk och ta död på deltagarkulturen. Lyckligtvis avväpnades det ondaste i paketet tillfälligt i går kväll genom en ansträngning från bland annat svenska EU-politiker. Tro dock inte annat än att fler dumheter är på väg.

Förhoppningsvis kommer det nya, unga och internetmedvetna politiker till Bryssel efter sommaren! RöstaPiratpartiet i EU-valet om en månad!

Har jag förresten nämnt att det går bra för underhållningsbranschen?

Pingat på Intressant.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: