How to lose millions of friends in 10 years

15 mars 2009 at 10.54 (Fildelning, Musik) (, , , , , , , , , , , , , , , , , )

När åtalet mot The Pirate Bay släpptes 2008 så fanns artisten Max Peezay (Tom Piha) med som en ”kränkt” upphovsman. Det visade sig dock att Max inte visste om detta och att han till på köpet inte företräddes av IFPI utan ägde sin musik själv. Kort efter att åtalet kommit ut hoppade han således av från det. Max säger:

”Jag tror inte på deras metoder i den här otroligt infekterade frågan. En hårdför linje med fängelse och skyhöga böter leder inte till någon långsiktig lösning. Jag vill inte vara med och sätta någon i fängelse.”

Tydligen skall fler artister önska kunna hoppa av åtalet, men enligt de avtal de skrivit med sina skivbolag har de ingen möjlighet att göra det.

När rättegången sedan väl började så visade det sig att det var fler målsägande inte var med på att ingå i åtalet; den danske producenten Henrik Danstrup, vars gangsterfilm ”Pusher 3” ingick i åtalet, tycker det är: ”‘märkligt’ att han är målsägande i rättegången”. Han säger till radio DR att:

”Det er mærkeligt. Jeg har ellers meget sympati for fildeling, og min sympati ligger på piraternes side. Filmbranchen må finde et nyt koncept for at tjene penge i stedet for at leve i fortiden.”

Ett annat exempel involverar bandet Travis, som själva uppmuntrade sina fans att lägga ut och dela med sig av låtar från deras nya album Ode to J. Smith. Samma fans som sedan IFPI valde att jaga med s.k. cease and desist-brev, för att få dem att sluta länka till låten. Detta gjorde att Travis själva kände sig nödgade att hjälpa fansen mot IFPI. Travis sångare Francis Healy gav till och med konkreta råd till en förlegad industri:

”The problem is, the business is trying to fit old rules on a new model. Like trying to fit the square peg in the round hole. I think someone has to sit down and re-write the rules for the new model. Maybe the PRS rules with stations were put in place when radio was very small and easy to control. The Internet is giant so is hard to govern. Maybe the way ahead would be to look at the big companies like YouTube and MySpace and say, for instance, 2 million people watch a video for a song then they have also been exposed to the advertising that generates profit for YouTube. Maybe PRS could collect money attributed to this in the same way as they do with commercial radio.”

Artisten Benn Jordan, The Flashbulb, fann sin musik säljas på iTunes, utan att få ett öre för det, så han lade ut musiken själv på bl.a. The Pirate Bay. Han säger bl.a.:

”Obviously, the last thing I would want is anyone to be fined or imprisoned for listening to my music. Another feature of uploading my own torrent is that it creates a little legal nesting area on a network otherwise deemed illegal by most governments and RIAA. When someone else uploads a torrent of my music, it is without my approval…on the other end of things, and more importantly, when someone raids an admin’s apartment…no police officer is asking me if I want to press charges.”

Vad gäller upphovsrättsmaffians metoder så innehåller de senaste nyheterna information om att Antipiratbyrån utpressat tonåringar, använder sig av tveksamma metoder, samt ämnar förstöra barns framtid.

Man undrar ju, om inte rättighetsmaffian kan få med sig ens sina egna artister, vilket stöd har de då för sina metoder, egentligen?

Det verkar dock som att de faktiskt inte har så stort stöd för dessa metoder alls, eller åtminstone att stödet minskar. I Storbritannien har 140 artister gått samman och bildat The Featured Artists’ Coalition, FAC, vilka menar att de förbises när nya digitala överenskommelser/kontrakt skrivs. De får inte vara med i utformandet av överenskommelserna och de får ofta inte ens betalt när deras musik används, utan pengarna går istället till skivbolagen menar de.

”Industrins förhandlingar har fokuserat på vinster och rättigheter, men de två intressenter som alltid har stängts ute från förhandlingarna är artister och fans.”

De ställder sig dessutom inte bakom upphovsrättsmaffians bryska metoder utan menar att:

”Om vi följer musikindustrins väg, gör vi inget mer än stödjer protektionistiska krafter. Det är som att försöka stoppa tillbaka tandkräm i tuben.”

Protektionistiska lagar såsom IPRED-lagen för mer skada än nytta. Det senaste är att Kungliga biblioteket i Stockholm känner sig tvingade att stänga ned sitt öppna nätverk, eftersom de inte vill riskera skadestånd eller rättsprocesser. Detta öppna nätverk har de sett som ett utmärkt nytt sätt att distribuera sin enorma mängd material:

”Kungliga Biblioteket har i dag ett öppet nätverk. Det är basen för den framtida utvecklingen av KB. På det öppna nätverket, där vi har våra kataloger, mediematerial, inscannade böcker, kan forskarna koppla upp sina datorer mot. Med den nuvarande lagstiftningen kommer det här inte att vara möjligt. Man kommer att behöva stänga ned det här nätverket, sa Snickars.”

En ny undersökning visar dessutom igen det vi redan visste, de som laddar ned är villiga att att betala för det om det fanns bra lagliga tjänster. Är det mer lukrativt att ge sig på fansen med lagstiftning och att hindra dem från att ta del av musiken än att starta nya bra lagliga tjänster?

Nej, de immaterialrättsliga monopolen skadar både ekonomin och kulturutvecklingen. Det behövs en digital intellektuell allemansrätt!

Annonser

1 kommentar

  1. Hur undviker man IPRED-lagen? Använd OneSwarm! « Soundness in a soundless world said,

    […] ju faktiskt så att regeringen och EU inte har svenska folket med sig i dessa frågor, eller ens kulturskaparna själva. Inte mindre än 79 procent av alla män i åldrarna 15 till 29 år och 65 procent i […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: