Upphovsrätt och filmbolag

8 mars 2009 at 10.51 (Fildelning, Film, Musik) (, , , , , , )

Jag läste i veckan en intervju i Svenska dagbladet med några svenska spelutvecklare om piratkopiering. Det slår mig hur långt före musik- och filmindustrin de ligger vad gäller attityd mot och uppfattning om piratkopiering. Ta detta uttalande från Ben Cousins, producent på Digital Illusions, som exempel:

”Det vi ser är nya kundbeteenden som ett resultat av ny teknologi. Om vi lär oss att dra nytta av det kommer branschen att få en större publik och därmed högre lönsamhet.”

De andra delarna av nöjesindustrin har mycket att lära. Istället för att stämma sina antagonister, vilket bara genererar bad-will och fler motståndare, borde de omfamna den nya tekniken och de möjligheter den ger!

När man läser saker som att Lars Ulrich tycker det är ”bisarrt” att ladda ned musik från internet, något han tydligen helt nyligen blev bekant med, så är det ju inte utan att man undrar hur dessa människor med gott samvete kan argumentera (dvs. stämma) mot fildelning.

Själv laddar jag inte ned musik alls. Jag lyssnar inte speciellt mycket på musik, och när jag gör det så blir det oftast på radion, för då kan jag kombinera mitt lyssnande med intressanta (ergo: jag lyssnar på Sveriges Radio) nyheter eller debatter. Jag började använda Spotify för några månader sedan, men slutade när de tog bort flera av mina favoritartister. Bra sätt att behålla kunderna–ta bort det de vill lyssna på från sortimentet! Idioter.

Det händer att jag laddar ned en och annan film dock, men då främst något äldre filmer eftersom jag tycker det mesta som numer kommer från Hollywood är skräp. Mitt mål är att gå igenom IMDBs topp 250-lista, i vilken medelåldern på filmer är ganska hög. Många av de filmerna skulle vara väldigt svåra att hitta i videobutiken.

Att se gamla filmer hjälper mig dock föga när MAFIAAn kommer och vill ha minst 100 000 kr av mig för illegal fildelning. Det senaste är ju dessutom att de vill förlänga ”skyddet” för musik från 50 år till 95 (!) år. Om detta går igenom så dröjer det nog inte länge innan liknande lagförslag dyker upp även för film. Det skulle då göra det olagligt att se underbara filmer såsom t.ex. Casablanca (nummer 11 på topp 250-listan) utan att få privatpolisen på sig.

Apropå privatpolisen så gjordes ju ett större beslag av piratkopierad film, musik, tv-serier och datorprogram häromveckan. En intressant detalj i sammanhanget är att det var Antipiratbyrån som offentliggjorde tillslaget, inte polisen. Det är inte utan att man undrar om de är en djupt rotad, integrerad del av polisväsendet.

Nej, upphovsrättsmaffian är en cancersvulst i samhället och måste krossas!

Kommentera

